ד"ר רן הראל
 מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה ורדיוכירורגיה לגידולי עמוד שדרה



טיפול במחלות עמוד השדרה
הצווארי, הגבי והמותני

כאבי גב וצוואר

Back and Neck Pain

 

כאבי גב

Back Pain

כאב גב הינו תסמין שכיח וכ-80% מאוכלוסיית העולם סובלים ממנו. מרבית המקרים חולפים עצמונית או מטופלים בצורה שמרנית על ידי רופא המשפחה או אורטופד בקהילה. במקרים בהם כאבי הגב נמשכים ניתן לבצע בדיקת הדמייה לעמוד השדרה כגון CT או MRI ולפנות להמשך טיפול לנוירוכירורג (מנתח מוח ועמוד שדרה) או אורטופד המתמחים בניתוחי עמוד שדרה.
גורמי סיכון לכאבי גב:
• הרמת משאות כבדים
• עודף משקל
• ישיבה ממושכת
• עישון
המוקד הגורם לכאבי הגב בדרך כלל אינו ידוע אך הוא יכול להיות אחד או יותר מהבאים:
• כאב עקב ספזם (כיווץ בלתי רצוני) של שרירי הגב: שרירי הגב מהווים את מנגנון התמיכה לעמוד השדרה. חלק רחב מהפתולוגיות של עמוד השדרה גורמות לספזם של שרירי הגב. הספזם נועד להגן על החולה מפני תנועות שיגרמו לנזק נוסף, אולם גורם לכאבים והגבלת תנועה בפני עצמו. ספזם שרירי מלווה את רוב הפתולוגיות של עמוד השדרה.
• כאב דיסקלי: בתהליך הניוון של הדיסקים הבין חולייתים, הדיסק "מתייבש", מאבד מגובהו והלחץ בתוכו יורד ולעיתים נוצר בתוכו לחץ שלילי. יש הגורסים שתהליך זה יכול לגרום לכאבים
• כאב פסטרי: לאחר שחיקת הדיסק, נוצר עומס יתר על המפרקים הפסטריים, ותופעה זו יכולה לגרום לכאב.
• לחץ על השורשים בתעלה או במוצא הפורמינלי: לרוב גורם לכאב קורן לגפיים התחתונות אולם לעיתים גם כאב בעכוזים, בעיקר לאחר הליכה ממושכת.

רוב המקרים מטופלים שמרנית ואינם זקוקים לבירור וטיפול בדחיפות, אולם קיימים מספר מצבים המחייבים בירור רפואי מוקדם ולעיתים דחוף. יש לפנות לקבלת סיוע רפואי בהקדם במקרים הבאים:
• כאבי גב מתמשכים בילדים או בקשישים
• כאבי גב פרוגרסיביים בנוכחות מחלה סרטנית או זיהום
• כאבי גב ליליים המעירים משינה
• כאבי גב בנוכחות חום גבוה, או ירידה לא רצונית במשקל של מעל ל-10 ק"ג בחצי שנה
• כאבי גב לאחר חבלה (נפילה, תאונת דרכים)
• חסר נוירולוגי חדש או מתקדם כגון חולשת יד, רגל או הפרעה בשליטה על סוגרים

טיפול שמרני בכאבי גב
שינוי בהרגלי החיים והתזונה בנוסף לחיזוק השרירים התומכים בעמוד השדרה יכולים לתרום לשיפור משמעותי בתסמינים ובכאב. על תוכנית שמרנית לכלול התייחסות לנקודות הבאות:
1. תזונה והפחתת משקל:
הפחתת משקל תעזור למצב בריאות כללי תקין, וגם להפחתה בכאב. עודף משקל גורם לעומס יתר על שרירי הגב, החוליות והדיסקים, וכך גורמים לשחיקה מואצת של המבנים האנטומיים. בנוסף עקב העברת מרכז הכובד קדימה בתהליך ההשמנה, המאמצים שחווים השרירים התומכים בעמו"ש ועמוד השדרה עצמו מועצמים במידה רבה. שינוי בהרגלי התזונה הוא שינוי קשה לביצוע ומומלץ יעוץ ומעקב ע"י דיאטנית כדי לבצע את השינוי באופן מבוקר ובריא, באופן שיאפשר לשמר את המשקל הנמוך.
2. הפסקת עישון:
עישון הינו גורם סיכון מהותי למחלות לב, מוח, ריאה וסרטן מסוגים שונים. אם לא די בכך, בדומה לפגיעה בכלי הדם של הלב והמוח, הניקוטין מצר גם את כלי הדם המספקים את הדיסק אשר גם כך אספקת הדם אליו ענייה. פגיעה זו מאיצה את התהליך הניווני בתוך הדיסק, ומגבירה כאבי גב. גם ניתוחים המבוצעים למעשנים, בעלי סיכון רב יותר לכשלון עקב אחוזי איחוי עצם נמוכים יותר מהרגיל במעשנים יחסית לנורמה. גם עישון מועט בעל פוטנציאל רב לגרום לכאבי גב ולניוון של עמוד השדרה.
3. התעמלות אירובית:
תרגול אירובי קבוע יכול להוריד את רמות הכאב ולשפר את בריאותך באופן כללי פעילות אירובית היא פעילות הגורמת לעלייה ממושכת של קצב הלב. פעילות אירובית משפרת תפקודי לב ריאה, גורמת לירידה באחוז השומן בגוף, תורמת לחיזוק השלד ולחיזוק מתח וכוח השרירים.
לפני התחלת פעילות מומלץ להועץ ברופא המשפחה. יש להתחיל בהדרגה ב-20 דקות ביום, לפחות 3 פעמים בשבוע, וניתן להעלות ל-30 דקות ליום. ניתן לבצע פעילות הכוללת הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים (נייחים או ניידים) או שחיה (פחות מומלץ עקב ניטרול כוח המשיכה ופחות דגש על הפעלת שרירי הגב).
4. תרגילי מתיחה:
מטרת המתיחה היא שמירה על טווחי תנועה של עמוד השדרה ומניעה הגבלת תנועה. מומלץ להוועץ בפיזיוטרפיסט כדי לבצע את התרגול בצורה נכונה ולא לגרום נזק.
5. תרגילים לחיזוק:
שרירי הגו תומכים בעמוד השדרה ומונעים תנועה יתרה. כאשר השרירים חלשים, הפעלת לחץ  על עמוד השדרה, גורם לתנועה לא תקינה אשר בסופו של דבר תגרום לכאב. חיזוק השרירים הנכונים גורם להפחתה בכאב ומאט את  הזדקנות עמוד השדרה. השרירים החשובים שיש לחזק כוללים את שרירי הגב ושרירי הבטן. יש להועץ בפיזיוטרפיסט לגבי אופן התרגול המתאים לכול אדם כדי לבצע את התרגול בצורה נכונה ולא לגרום נזק.

במידה והטיפול השמרני נכשל, בחלק מהמקרים ניתוח בעמוד השדרה יכול לטפל בכאבי גב.

כאבי צוואר

Neck Pain


מרביתנו סובלים או נסבול במהלך חיינו מכאבי צוואר, בדר"כ הגורם לכאבים אלו אינו ידוע. כאב צווארי נובע בדר"כ מכיווץ בלתי רצוני של שרירי הצוואר הנקרא ספזם ויכול לנבוע משינה על כרית או מזרן לא נוחים, מחבלה קלה בראש או בצוואר, מתאונת דרכים במנגנון צליפת שוט (Whiplash) או מפתולוגיות שונות בעמוד השדרה הצווארי ואף במבנים הנמצאים בצוואר. במרבית המקרים הספזם השרירי ישתחרר לאחר מספר ימים ולעיתים במקרים של תאונות דרכים במנגנון צליפת שוט, לאחר מספר חודשים, ואז הכאב יחלוף. לעיתים כאשר יש לחץ שורשי על עצב, מתלווה לכאב הצוואר גם הקרנה ליד (רדיקולופתיה)  היכולה להתבטא בחולשה בקבוצת שרירים ביד, הפרעת תחושה או כאב. כאשר יש לחץ על חוט השדרה מופיעה הסתמנות הנקראת מיילופטיה המתבטאת בחולשה של הגפיים מתחת לגובה הפגיעה, הפרעות תחושה כגון נימול או תחושת שריפה, ורפלקסים מוגברים (ספסטיות). כאשר מדובר בפתולוגיה צווארית קבועה או מתקדמת כגון שינויים דגנרטיביים (בלטי ופריצות דיסק, היצרות תעלת השדרה הצווארית), זיהום, גידול או טראומה שגרמה לפגיעה מבנית, הכאב לא יחלוף ומומלץ לברר מהו מקור הכאב.

בדיקות אבחנה:
צילום רנטגן: מאפשר לזהות את מנח החוליות, ולעיתים את שלמותן. זוהי בדיקת הבחירה לטראומה פשוטה (למשל לאחר תאונת דרכים) וגם בדיקת סינון לכאב בשלבים המוקדמים, אולם תקינות הצילום אינה שוללת פתולוגיות רבות.
CT : מדגים היטב את הפתולוגיות בחוליות אולם הרקמות הרכות כגון דיסקים, חוט השדרה והעצבים אינם מודגמים בצורה אופטימלית. הבדיקה כרוכה בקרינת רנטגן
MRI : תהודה מגנטית מדגימה באופן מצוין את הרקמות הרכות אולם מדגימה פחות טוב את המבנה הגרמי. הבדיקה אופטימלית לחולים עם דיסקים פרוצים, גידולי עמוד שדרה, היצרות של תעלת השדרה ומקרים בהם יש חשד לפגיעה בחוט השדרה. במהלך הבדיקה הנבדק אינו חשוף לקרינה.

גורמי סיכון לכאבי צוואר:
• שינה או ישיבה בתנוחה לא נוחה (לעיתים מול מסך מחשב נמוך או גבוה מדי)
• עודף משקל
• ישיבה ממושכת
• עישון

רוב המקרים מטופלים שמרנית ואינם זקוקים לבירור וטיפול בדחיפות, אולם קיימים מספר מצבים המחייבים בירור רפואי מוקדם ולעיתים דחוף. יש לפנות לקבלת סיוע רפואי בהקדם במקרים הבאים:
• כאבי צוואר מתמשכים בילדים או בקשישים
• כאבי צוואר פרוגרסיביים בנוכחות מחלה סרטנית או זיהום
• כאבי צוואר ליליים המעירים משינה
• כאבי צוואר בנוכחות חום גבוה, או ירידה לא רצונית במשקל של מעל ל-10 ק"ג בחצי שנה
• כאבי צוואר לאחר חבלה (נפילה, תאונת דרכים)
• חסר נוירולוגי חדש או מתקדם כגון חולשת יד, רגל או הפרעה בשליטה על סוגרים

טיפול שמרני בכאבי צוואר
שינוי בהרגלי החיים והתזונה בנוסף לחיזוק השרירים התומכים בעמוד השדרה יכולים לתרום לשיפור משמעותי בתסמינים ובכאב. על תוכנית שמרנית לכלול התייחסות לנקודות הבאות:
1. תזונה והפחתת משקל:
הפחתת משקל תעזור למצב בריאות כללי תקין, וגם להפחתה בכאב. עודף משקל גורם לעומס יתר על שרירי הגב, החוליות והדיסקים, וכך גורמים לשחיקה מואצת של המבנים האנטומיים. בנוסף עקב העברת מרכז הכובד קדימה בתהליך ההשמנה, המאמצים שחווים השרירים התומכים בעמו"ש ועמוד השדרה עצמו מועצמים במידה רבה. שינוי בהרגלי התזונה הוא שינוי קשה לביצוע ומומלץ יעוץ ומעקב ע"י דיאטנית כדי לבצע את השינוי באופן מבוקר ובריא, באופן שיאפשר לשמר את המשקל הנמוך.
2. הפסקת עישון:
עישון הינו גורם סיכון מהותי למחלות לב, מוח, ריאה וסרטן מסוגים שונים. אם לא די בכך, בדומה לפגיעה בכלי הדם של הלב והמוח, הניקוטין מצר גם את כלי הדם המספקים את הדיסק אשר גם כך אספקת הדם אליו ענייה. פגיעה זו מאיצה את התהליך הניווני בתוך הדיסק, ומגבירה כאבי צוואר. גם ניתוחים המבוצעים למעשנים, בעלי סיכון רב יותר לכשלון עקב אחוזי איחוי עצם נמוכים יותר מהרגיל במעשנים יחסית לנורמה. גם עישון מועט בעל פוטנציאל רב לגרום לכאבי גב ולניוון של עמוד השדרה.
3. התעמלות אירובית:
תרגול אירובי קבוע יכול להוריד את רמות הכאב ולשפר את בריאותך באופן כללי פעילות אירובית היא פעילות הגורמת לעלייה ממושכת של קצב הלב. פעילות אירובית משפרת תפקודי לב ריאה, גורמת לירידה באחוז השומן בגוף, תורמת לחיזוק השלד ולחיזוק מתח וכוח השרירים.
לפני התחלת פעילות מומלץ להועץ ברופא המשפחה. יש להתחיל בהדרגה ב-20 דקות ביום, לפחות 3 פעמים בשבוע, וניתן להעלות ל-30 דקות ליום. ניתן לבצע פעילות הכוללת הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים (נייחים או ניידים) או שחיה (פחות מומלץ עקב ניטרול כוח המשיכה ופחות דגש על הפעלת שרירי הגב).
4. תרגילי מתיחה:
מטרת המתיחה היא שמירה על טווחי תנועה של עמוד השדרה הצווארי ומניעה הגבלת תנועה. מומלץ להוועץ בפיזיוטרפיסט כדי לבצע את התרגול בצורה נכונה ולא לגרום נזק.
5. תרגילים לחיזוק:
שרירי הצוואר תומכים בעמוד השדרה הצווארי ומונעים תנועה יתרה של הצוואר והראש. כאשר השרירים חלשים, הפעלת לחץ  על עמוד השדרה, גורם לתנועה לא תקינה אשר בסופו של דבר תגרום לכאב. חיזוק השרירים הנכונים גורם להפחתה בכאב ומאט את  הזדקנות עמוד השדרה. השרירים החשובים שיש לחזק כוללים את שרירי הצוואר ושרירי הכתפיים. יש להועץ בפיזיוטרפיסט לגבי אופן התרגול המתאים לכול אדם כדי לבצע את התרגול בצורה נכונה ולא לגרום נזק.

במידה והטיפול השמרני נכשל, בחלק מהמקרים ניתוח בעמוד השדרה יכול לטפל בכאבי הצוואר.

לתורים: 0733700700